Categorieën
Geen categorie

SAAS as a Solution

Het ontstaan van SaaS

Het idee om de hosting van zakelijke toepassingen centraal te regelen, leeft zeker al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw. In de jaren negentig heeft dit idee dankzij de opkomst van internet geleid tot Application Service Providers (ASP’s). Die verzorgden het beheer en de hosting van toepassingen van externe softwareleveranciers, maar er was ook nog steeds software die moest worden geïnstalleerd op de computer van de gebruiker.

SaaS is een verbeterde versie van het ASP-model: de leveranciers beheren hun eigen software en er hoeft niets meer te worden geïnstalleerd. De software wordt namelijk aangeleverd via internet – of beter gezegd, via de cloud. Met cloud computing kunnen bedrijven via internet computerresources afnemen, op dezelfde manier zoals ze bij een nutsbedrijf water of elektriciteit afnemen.

Het op SaaS gebaseerde cloudmodel levert bedrijven tegenwoordig een aanzienlijke tijd- en geldbesparing op, maar daar was wel eerst een aantal andere ontwikkelingen voor nodig:

  • Meer snelle internetaansluitingen. Daardoor is de snelheid van de gemiddelde aansluiting nu goed genoeg voor het gebruik van SaaS-toepassingen. En doordat breedbandinternet nu op veel grotere schaal beschikbaar is, zijn ook de services beter beschikbaar.
  • Standaardisering van digitale technologie. Met algemeen gangbare protocollen verlopen zaken als het delen, integreren en opschalen van cloudprogramma’s en -services een stuk eenvoudiger. En ook de gebruikers profiteren, met name in een omgeving waarin verschillende apparatuur in gebruik is.
  • Toenemend gebruik van web-interfaces. Steeds meer gebruikers werken graag in een web-omgeving omdat deze bekend, gebruiksvriendelijk en eenvoudig is.
  • Snelle inburgering van mobiele apparaten.
  • Toename van het aantal thuiswerkers. Mensen willen overal online kunnen werken, niet alleen op kantoor. Daarvoor is een SaaS-oplossing ideaal.

De voordelen van SaaS

Bedrijven die zijn overgestapt op een cloudgebaseerde SaaS-oplossing, noemen daarvoor tal van redenen. Enkele daarvan zijn meer efficiency, betere kosteneffectiviteit, schaalbaarheid, overal toegang tot services en automatische updates. Hieronder staat wat uitgebreider beschreven wat de voordelen van SaaS zijn:
  1. Lage kosten voor set-up en infrastructuur. Geen investeringen die verspreid over een aantal jaar moeten worden afgeschreven.
  2. Overal toegankelijk. De services zijn toegankelijk vanaf elk apparaat met een internetverbinding. Hierdoor kunnen mensen thuiswerken, blijft hun productie nagenoeg gelijk aan die op kantoor en is er minder kantoorruimte nodig.
  3. Snelle implementatie. Vergeleken met een eigen IT-oplossing is de set-up binnen een mum van tijd klaar.
  4. Schaalbaarheid. De toegang tot de service wordt doorgaans met een maandabonnement voor een bepaald aantal licenties geregeld, dus bedrijven nemen alleen af wat ze nodig hebben. Het is niet alleen makkelijk maar ook effectief om het aantal licenties en de functionaliteit te kunnen afstemmen op wat er op dat moment nodig is.
  5. Toonaangevende Service Level Agreements (SLA’s) voor de beschikbaarheid en de prestaties
  6. Geregeld automatische updates. Elke week of maand verzorgt de leverancier alle updates. U hoeft dus niet langer verouderde software up-to-date te houden of daar ondersteuning voor te bieden.
  7. Tijdige verbeteringen worden automatisch door de leverancier doorgevoerd, mede op basis van de feedback van gebruikers. Hierdoor kan de IT-afdeling zich bezighouden met belangrijker zaken.
  8. Beveiliging op het hoogste niveau dat klanten nodig hebben, opnieuw geheel en al verzorgd door de leverancier.

Hoe ziet SaaS eruit?

Bij een SaaS-oplossing hoeft u geen hardware of software te kopen, te installeren en te onderhouden. Voor de klant begint het dus pas op het moment dat de oplossing wordt ingezet voor het dagelijkse werk. Hier volgen enkele algemene kenmerken van SaaS-services.
  • Cloudarchitectuur met meerdere tenants, dus alle gebruikers en toepassingen maken gebruik van een gezamenlijke infrastructuur die centraal wordt onderhouden.
  • Toegang via elk apparaat met een internetverbinding, wat de toegang tot informatie en het synchroon houden van alle gegevens een stuk eenvoudiger maakt.
  • Vertrouwde web-interfaces, die lijken op de consumentenwebsites die gebruikers al kennen. (Dit kan de acceptatie en het daadwerkelijke gebruik van SaaS-service aanzienlijk verbeteren.)
  • Functionaliteit voor samenwerking en onderling contact, zodat mensen in verschillende teams of op verschillende locaties toch effectief kunnen samenwerken.

SaaS voor bedrijven in alle soorten en maten

Het SaaS-model is geschikt voor bedrijven van elke omvang, van start-ups tot multinationals.

SaaS voor het MKB

In de tijd dat er alleen maar client-serversoftware was, profiteerden vooral de grote ondernemingen van technologische trends. Die vergden namelijk een fikse investering, plus een eigen IT-afdeling die de implementatie, het onderhoud en de beveiliging voor haar rekening nam. In het MKB hadden maar weinig bedrijven geld voor dit soort investeringen, en als ze dat geld al hadden, waagden ze zich meestal niet aan zo’n grote uitgave.

Voor het MKB is SaaS een doorbraak. Alles wat er aan infrastructuur nodig is, kan met SaaS worden geboekt als maandelijkse uitgave, die bovendien kan worden verhoogd of verlaagd wanneer het bedrijf verandert. Daardoor kan het MKB zich nu nieuwe technologie veroorloven die voorheen niet te betalen was.

Doordat het nu mogelijk is om de implementatie en het beheer van belangrijke functionaliteit uit te besteden, kunnen groeiende bedrijven zich volledig richten op hun kernactiviteiten. En dan zijn er ook nog de meer in het oog springende voordelen als een snelle set-up, minimale investeringen vooraf, de mogelijkheid om op afstand te werken en de schaalbaarheid.

SaaS voor grote ondernemingen

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de grote ondernemingen. Ook die zijn inmiddels doordrongen van de praktische voordelen van SaaS voor hun grootschalige bedrijfsoplossingen. Wanneer alle functionaliteit wordt ondergebracht op een overkoepelend platform, profiteert een grote onderneming van verbeterde schaalbaarheid, lagere kosten, een hogere snelheid en een efficiëntere service.

Grote ondernemingen hebben vaak meerdere vestigingen die in verschillende landen, tijdzones en locaties actief zijn. Cloudgebaseerde SaaS is in zo’n geval een ideaal hulpmiddel om iedereen toch op dezelfde manier te laten werken, en ook nog eens voordeliger.

Als daar bij de set-up rekening mee wordt gehouden, is het ook mogelijk om verouderde systemen te integreren, zodat alle bedrijfsvoorzieningen onderling met elkaar zijn verbonden. Op deze manier voorkomt u problemen met incomplete rapportages en ontbrekende gegevens, en ontstaat een efficiënte wisselwerking. Bovendien kunnen collega’s dan samenwerken in een gedeelde virtuele werkruimte, die altijd volledig gesynchroniseerd is op hun apparatuur.

De toekomst van SaaS

In de toekomst bieden SaaS en cloud computing waarschijnlijk vaker specialistische services, meer end-to-end-integratie en meer aandacht voor de relatie tussen klant en provider, plus nog geavanceerdere, op gegevens gebaseerde inzichten.

De toekomst van de SaaS-sector

De opkomst van Software-as-a-Service heeft geleid tot een aparte sector die producten en services op abonnementsbasis aanbiedt. Dat heeft ook gevolgen voor de klant: die doet niet langer eenmalig een op zichzelf staande aanschaf, maar betaalt periodiek voor een abonnement en blijft dus behouden. Op basis van deze trend voorspelt Gartner dat in het jaar 2020 meer dan 80% van de softwareleveranciers is overgestapt van het aloude licentie- en onderhoudsmodel op een abonnementsmodel.

De toekomst van SaaS in het bedrijfsleven

Er is steeds meer vraag naar grote gegevensvolumes, snelle software en grootschalige back-upmogelijkheden. Daarom is de kans groot dat bedrijven hun IT-activiteiten steeds vaker bij een gespecialiseerde serviceprovider neerleggen.

Bedrijven die al volledig zijn overgestapt op SaaS, zijn eerder geneigd om te kiezen voor een geïntegreerde end-to-end-oplossing, zodat ze meer tijd overhouden voor waar ze zelf goed in zijn. Daardoor is er vaker sprake van een langdurige relatie met de serviceprovider, en dat leidt weer tot meer innovatie bij de provider. Die heeft namelijk meer inzicht in wat de klant nodig heeft en biedt dat vervolgens aan.