De term “spam” als aanduiding voor ongewenste e-mail stamt reeds uit de jaren ’90. Deze werd destijds overgenomen uit een sketch uit 1970 van de Britse comedygroep Monty Python’s Flying Circus waarin het woord “spam” gebruikt werd als een herhalende kreet.
Spam in uw e-mail kan in grofweg twee categorieën ingedeeld worden. Spam die zo overduidelijk is dat u deze zonder te lezen gelijk verwijderd en spam die het in eerste instantie lukt om onder uw spam-radar te blijven en die u wellicht toch verleidt tot lezen. De eerste categorie wekt vooral irritatie en tijdsverlies op. De tweede kán gevaarlijk zijn indien deze u aanzet tot bepaalde klikacties of handelingen. Het is altijd verstandig uzelf zo als goed mogelijk tegen spam te beschermen. Daarom volgen hieronder enkele tips die u zelf kunt toepassen om uw beschermingsniveau optimaal te houden:
- Gebruik een spamfilter: de meeste betrouwbare providers bieden hun gebruikers een spamfilter aan waarmee het grootste deel van ongewenste e-mail wordt geblokkeerd, mits deze filter correct is geconfigureerd;
- Vreemd of knullig taalgebruik: indien een e-mail taalkundige onregelmatigheden bevat is dat een sterke indicatie dat het spam betreft, hieronder valt trouwens ook incorrect gebruik van interpunctie;
- Onverwachte links en/of bijlagen: wees alert indien u e-mail ontvangt waarbij u geen aanvullende bijlage(n) of informatie op externe websites verwacht maar deze toch aanwezig is/zijn;
- Alternatieve emailadressen: gebruik indien mogelijk gescheiden e-mailadressen voor “persoonlijke” e-mail en andere zaken zoals nieuwsbrieven, eenmalige gastbestellingen in webshops, etc. Wees in algemene zin steeds voorzichtig met het delen van uw e-mailadressen of maak gebruik van wegwerp-e-mailadressen indien u daarover kunt beschikken.
- Verzoeken van banken en/of financiële instellingen: het kan helaas niet vaak genoeg worden herhaald, maar banken en financiële instellingen zullen u in algemene zin nooit via e-mail verzoeken om persoonlijke gegevens te verstrekken, pinpassen of creditcards te (de)blokkeren, geld over te maken naar andere rekeningen of uw pincode aan te passen. Wees bij zulke e-mail steeds extra alert. Bij twijfel kunt u altijd zelf telefonisch contact met de klantenservice van uw bank of creditcardmaatschappij opnemen.